70 χρόνια από την βύθιση του ηρωικού υποβρυχίου «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» από τους Γερμανούς

GEN1-APOSTOLAKIS-EPETEIOS-VYTHISHS_YB.KA

Στις εκδηλώσεις το ΠΝ εκπροσώπησε ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευ.Αποστολάκης ΠΝ 

Ολοκληρώθηκαν οι διήμερης διάρκειας επετειακές εκδηλώσεις για την 70η επέτειο από τη βύθιση του ηρωϊκού υποβρυχίου του Ελληνικού Στόλου «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» (Υ-1) στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που πραγματοποιήθηκαν τόσο στη Σκιάθο, στα ανοικτά της οποίας βυθίστηκε το υποβρύχιο ανήμερα του Σταυρού, στις 14 Σεπτεμβρίου 1943, όσο και στην Ελευσίνα, γεννέθλιο πόλη του κυβερνήτη του σκάφους Αντιπλοιάρχου Βασίλειου Λάσκου,ΒΝ.

Πιο  συγκεκριμένα. Ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης  ΠΝ παρέστη σε σχετική εκδήλωση στην παραλία Ελευσίνος και κατέθεσε στεφάνι στο μνημείο του Κυβερνήτου του υποβρυχίου «ΚΑΤΣΩΝΗΣ», ΕΡλευσινιώτη Αντιπλοιάρχου Βασιλείου Λάσκου ΒΝ. Επίσης, την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο των προαναφερομένων εκδηλώσεων, το σύγχρονο υποβρύχιο του Στόλου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» (S-120) κατέπλευσε στη νήσο Σκιάθο, όπου και κατατέθηκε στεφάνι στο μνημείο πεσόντων από το Διοικητή Υποβρυχίων, ο οποίος παρέστη ως εκπρόσωπος του Αρχηγού ΓΕΝ.

To 1925, το τότε Βασιλικό Ναυτικό προχώρησε στην παραγγελία δύο υποβρυχίων, τύπου Shneider-Laubeuf, τα μετέπειτα «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ»στα γαλλικά ναυπηγεία. Το «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» (Υ-1) καθελκύστηκε το 1926 και παραδόθηκε στις 8 Ιουνίου 1928 με πρώτο κυβερνήτη τον τότε Αντιπλοίαρχο Κωνσταντίνο Αρβανίτη ΒΝ. Το υποβρύχιο είχε εκτόπισμα 576 τόνων (επιφάνεια) και 775 τόνων (σε κατάδυση), ανέπτυσσε ταχύτητα 14 κόμβων στην επιφάνεια και 9 σε κατάδυση, ενώ η ακτίνα δράσεώς του ήταν 3.500 ναυτ. μίλια με ταχύτητα 10 κόμβων. Έφερε έξι τορπιλλοσωλήνες των 21 ιντσών με 13 τορπίλες τύπου Whitehead, ? ?νώ διέθετε αρχικά ένα πυροβόλο των 100 χλστ και ένα των 40 χλστ, που το 1934 αντικαταστάθηκαν από δύο βαρέα πολυβόλα Breda των 13,2 χλστ. Το πλήρωμά του αποτελείτο από πέντε αξιωματικούς και 41 υπαξιωματικούς και ναύτες.

Το υποβρύχιο «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» συμμετέσχε στις επιχειρήσεις του Ελληνοϊταλικού πολέμου και εν συνεχεία μαζί με άλλα σκάφη του Στόλου, διέφυγαν στη Μέση Ανατολή για τη συνέχιση του αγώνος. 

Το μοιραίο βράδυ της 14 Σεπτεμβρίου 1943, το Υ/Β «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» περιπολούσε στην περιοχή των Βορείων Σποράδων προς αναζήτηση στόχων, πλέοντας στην επιφάνεια, με έναν μόνο ηλεκτροκινητήρα λόγω βλάβης. Τότε (περίπου 20:30) είχε τη μοιραία συνάντηση με το Γερμανικό καταδιωκτικό υποβρυχίων “UJ-2101”, που ήταν το πρώην ναρκαλιευτικό «ΣΤΡΥΜΩΝ», που είχε καταληφθεί από τους Γερμανούς. Το Γερμανικό καταδιωκτικό αφού εντόπισε οπτικά το σκάφος, κινήθηκε εναντίον του.

Το Ελληνικό υποβρύχιο καταδύθηκε αμέσως, ενώ το UJ2101 ξεκίνησε μια σκληρή καταδίωξη η οποία στη συνέχεια έφερε σε πλεονεκτική θέση το γερμανικό σκάφος, που έριχνε συνεχώς βόμβες βάθους, οι οποίες επέφεραν σοβαρότατες βλάβες στο υποβρύχιο. Η κατάσταση στο εσωτερικό του ήταν απελπιστική. Τότε ο  κυβερνήτης Αντιπλοίαρχος Λάσκος διέταξε «ταχεία ανάδυση» και «μάχη δια του πυροβόλου», όπερ και εγένετο, με το Γερμανικό καταδιωκτικό να εμβολίζει τελικώς το υποβρύχιο οι άνδρες του οποίου σκοτώνονταν ο ένας μετά τον άλλο επανδρώνοντας το πυροβόλο και συνεχίζοντας μία μάταιη μάχη.

Τελικά, το «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» βυθίστηκε ενώ 32 άνδρες του πληρώματος (πέντε αξιωματικοί και 26 υπαξιωματικοί και ναύτες) σκοτώθηκαν, συμπεριλαμβανομένου και του κυβερνήτη Β.Λάσκου, ο οποίος σκοτώθηκε από τα Γερμανικά πυρά δίπλα στο πυροβόλο του. Οι Γερμανοί συνέλαβαν 19 επιζώντες από τα μέλη του πληρώματος, ενώ άλλα τρία μέλη του πληρώματος, μεταξύ των οποίων και ο Ύπαρχος του σκάφους Υποπλοίαρχος Ηλίας Τσουκαλάς (πατέρας της γνωστής δημοσιογράφου Μπήλιως), οι οποίοι κατάφεραν να απομακρυνθούν κολυμπώντας, και μετά από 8 ώρες νυχτερινής κολυμβήσεως να φτάσουν σ την Εύβοια, όπου κινδύνευσαν να…εκτελεστούν από τους άνδρες του τοπικού ΕΛΑΣ επειδή στις στολές τους έφεραν κουμπιά με το στέμμα (!) και τελικά να διαφύγουν μετά από περιπέτειες στην Μέση Ανατολή! 

Λ.Σ.Μ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.