10 λεπτά ακόμα; Κοιμήσου λίγο παραπάνω! Ακόμα και οι επιστήμονες είναι με το μέρος σου…

Δεν είναι μόνο μια σημαντική βιολογική λειτουργία. Κατά κοινή ομολογία ο ύπνος αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ανθρώπινες απολαύσεις. Τι γίνεται όμως όταν η έλλειψή του γίνεται θέμα “ζωής και θανάτου” στην καθημερινότητά μας; Μήπως να ξαναπέσουμε στο κρεβάτι για λίγο ακόμη; Για το καλό όλων…

Οι λόγοι να επιστρέψεις πίσω στο κρεβάτι σου για λίγο ακόμη είναι πολλοί και σίγουρα πειστικοί. Aκόμη και αν το υπνοδωμάτιό σου δεν είναι μέσα σε υποθαλάσσια σήραγγα.

 

– Η ακριβή έλλειψη ύπνου

Κι όμως: (Ακόμα και) η έλλειψη ύπνου… κοστίζει. Το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό: Η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής του Ύπνου αναφέρει ότι υπάρχουν κατά μέσο όρο 250.000 ατυχήματα κάθε χρόνο που σχετίζονται με τον ύπνο (ή καλύτερα με την αϋπνία) του οδηγού. Κάτι τέτοιο ισοδυναμεί με 1500 θανάτους ετησίως, ενώ ο οικονομικός αντίκτυπος των ατυχημάτων αγγίζει τα 56 δισεκατομμύρια δολάρια.

– Κοιμόμαστε λιγότερο από ότι στο παρελθόν

Η στέρηση ύπνου γίνεται ολοένα και πιο προβληματική σε εθνικό επίπεδο. Μια δημοσκόπηση ύπνου που είχε διενεργηθεί από το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου στο παρελθόν  κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Αμερικανοί κοιμούνται 6. 9 ώρες την ημέρα. Μπορεί μην ακούγεται και τόσο κακό, όμως σύμφωνα με την έρευνα, πρόκειται για 2 λιγότερες ώρες ύπνου από αυτές που απολάμβαναν κάθε βράδυ κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα.

Προσπάθησε να κοιμάσαι παραπάνω από 6.9 ώρες κάθε βράδυ, ώστε να ανατραπεί σταδιακά ο “προβληματικός” μέσος όρος.

 

– Η έλλειψη ύπνου μπορεί να συσσωρευτεί κατά τη διάρκεια αρκετών ημερών

Πάνε μέρες που κοιμάσαι λιγότερο το βράδυ ή μήπως τα δύο τελευταία 24ωρα δεν μπόρεσες να κλείσεις μάτι; Το ίδιο κάνει. Και σίγουρα είναι το ίδιο επιβαρυντικό για τον οργανισμό σου.

Σε μία από τις πιο εκτεταμένες μελέτες που έχουν διεξαχθεί ποτέ για τη στέρηση ύπνου, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια χώρισαν τους εθελοντές σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα κοιμόταν αυστηρά 6 ώρες για 14 συνεχόμενες ημέρες, ενώ η δεύτερη μέσα σε αυτές τις ημέρες δεν είχε κοιμηθεί για 2 ολόκληρα 24ωρα, αλλά τις υπόλοιπες 12 μέρες κοιμόταν περισσότερες από 6 ώρες.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο περιορισμός του ύπνου σε 6 ώρες μέσα σε 2 εβδομάδες μείωσε δραματικά την ικανότητα συγκέντρωσης  αλλά και τους χρόνους αντίδρασης των εθελοντών όσο και αυτών που δεν είχαν κοιμηθεί για δύο συνεχόμενα βράδια. Τι σημαίνει αυτό; Πώς η στέρηση ύπνου φέρνει πάντα αρνητικές επιπτώσεις στον ανθρώπινο οργανισμό, είτε γίνεται σταδιακά, είτε “μαζεμένη”.

– Είσαι τόσο κουρασμένος πού δεν είσαι (καν) σε θέση να το καταλάβεις

Ερχόμαστε στο πιο τρομακτικό κομμάτι του πειράματος που αναφέραμε πριν. Κάθε μέρα, οι εθελοντές που είχαν στερηθεί τον ύπνο τις προηγούμενες ημέρες κλήθηκαν να εκτιμήσουν τόσο τις ώρες που είχαν κοιμηθεί, όσο και τις δυνατότητες συγκέντρωσής τους. Τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά καθώς οι “αυτο- αξιολογήσεις” τους ήταν εντελώς λανθασμένες και υπερ-εκτιμημένες.

 

– Αν δε κοιμηθείς, θα πεθάνεις (;)

Το παγκόσμιο ρεκόρ εσκεμμένης στέρησης ύπνου (που έχει καταγραφεί επίσημα) ήταν μέχρι 19 ημέρες. Σχετικά πειράματα σε αρουραίους έδειξαν πώς η συνεχής έλλειψη ύπνου για 2 εβδομάδες τους οδηγούσε αναπόφευκτα σε θάνατο. Όσο για τους ανθρώπους; Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να αντιμετωπίσουν τρομακτικά προβλήματα αϋπνίας που θα τους οδηγήσουν σς θάνατο. Στην Fatal Familiar Insomnia (FFI) (οικογενής θανατηφόρος αϋπνία) ο ασθενής εμφανίζει έντονη αϋπνία για πολλές εβδομάδες ή και μήνες, η οποία ακολουθείται από συμπτώματα υπερ-διέγερσης όπως ταχυκαρδία, υπέρταση, τρόμο, διαταραχές συμπεριφοράς ενώ η χείριστη κατάληξή της είναι ο θάνατος.

– Κοιμηθείτε λίγο παραπάνω και πάρτε “Άριστα”!

 

Γνώριζες ότι μερικά extra λεπτά πρωινού ύπνου μπορούν να σου χαρίσουν ένα παραπάνω βαθμό στο εξάμηνο; Όπως έδειξε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα το 1997 σε μαθητές του Γυμνασίου, η αλλαγή της πρώτης σχολικής ώρας από 7.15 σε 8.40 π.μ. είχε θετικά αποτελέσματα ως προς την απόδοσή τους.  Οι μαθητές πέτυχαν υψηλότερους βαθμούς κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ ήταν περισσότερο χαρούμενοι και συγκεντρωμένοι κατά τη διάρκεια του.

– Σεξουαλική ζωή εν αδρανεία

 

Τα προβλήματα ύπνου μεταφέρονται και στη σεξουαλική ζωή, σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη  από το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου το 2009. Πάνω από το 75% των ερωτηθέντων απάντησαν πως πολλές φορές αναζητούσαν περισσότερο τον ύπνο, παρά τη σεξουαλική επαφή. Όπως ανέφεραν, ένιωθαν πραγματικά κουρασμένοι, αδιάθετοι και νυσταγμένοι κι έτσι άφηναν την ερωτική επαφή για άλλη μέρα.

– Παίρνεις κιλά χωρίς να το καταλάβεις

Εάν προσέχεις το βάρος σου, αυτό είναι ακόμη ένα γεγονός που θα σε κάνει να κοιμηθείς λίγο παραπάνω. Οι παρατεταμένες περίοδοι μερικής απώλειας ύπνου μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο της παχυσαρκίας αλλά και του διαβήτη, καθώς μποκάρεται η ικανότητα του εγκεφάλου να κρατά σε ισορροπία την πείνα.

– Όταν η έλλειψη ύπνου γίνεται πραγματικό βασανιστήριο

 

Η χρήση της στέρησης ύπνου ως τεχνική ανάκρισης της CIA έχει προκαλέσει στο παρελθόν έντονες αντιπαραθέσεις για την ορθότητα και την αποτελεσματικότητά της. Ο James Horne καθηγητής από το Πανεπιστήμιο του Loughborough Sleep Research Centre τη χαρακτήρισε ως το απόλυτο βασανιστήριο, ενώ σύμφωνα με προσωπική μαρτυρία, η έλλειψη ύπνου μπορούσε να οδηγήσει σε ολική απώλεια της συνείδησης. “Μετά από δύο μέρες χωρίς ύπνο, ξεκινούσαν οι παραισθήσεις, ενώ μετά την τρίτη μέρα έβλεπα όνειρα κι ας ήμουν ξύπνιος, τα οποία δεν έστεκαν λογικά. Στο τέλος της εβδομάδας ήμουν εκτός τόπου και χρόνου”.

Μήπως να κλείσουμε το ξυπνητήρι λοιπόν για λίγο ακόμη;

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.