Εξωσπιτικές τροφές: Τι πρέπει να προσέξουμε;

Πολλοί από εμάς επιλέγουμε το λεγόμενο junk food για την καθημερινή μας διατροφή.Τι αντίκτυπο έχει όμως αυτό στην υγεία μας; Η κλινική διατροφολόγος Δήμητρα Φραγκούλη μιλά στη metrogreece και απαντά στα ερωτήματα που μας απασχολούν.1)Ο σύγχρονος τρόπος ζωής συχνά μας αναγκάζει να τρώμε εξωσπιτικές τροφές, τα λεγόμενα junk food και να παραμερίζουμε το μαγείρεμα. Πόσο επηρεάζει αυτό την υγεία μας;
Ως επί το πλείστον, οι εξωσπιτικές τροφές έχουν περισσότερες θερμίδες και όχι σπάνια χαμηλότερη θρεπτική αξία από τις αντίστοιχες σπιτικές. Σε αυτό συμβάλλουν οι σάλτσες, ο τρόπος μαγειρέματος αλλά και η ποιότητα των υλικών, καθώς και των ίδιων των τροφίμων που σερβίρονται έξω.
Ειδικότερα, θα πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι για τον τρόπο προετοιμασίας των φαγητών αρκετά συχνά χρησιμοποιούνται χαμηλού κόστους σπορέλαια, τα οποία επαναχρησιμοποιούνται αρκετές φορές μέχρι να πεταχτούν, με αποτέλεσμα να μειώνεται η θρεπτική και να αυξάνεται η θερμιδική τους αξία. Προσοχή χρειάζεται, ακόμη, και στην κατανάλωση συνοδευτικών σαλτσών οι οποίες προσδίδουν γεύση αλλά και αρκετά λιπαρά στο γεύμα. Επιπλέον, το αλάτι και τα πολύ συχνά χρησιμοποιούμενα ενισχυτικά γεύσης επιβαρύνουν το γεύμα, ενώ η μακροχρόνια χρήση αυτών μπορεί να έχει επιπτώσεις και στην υγεία.
Ένα συχνό λάθος που κάνουμε, όταν γευματίζουμε έξω, είναι τα λεγόμενα πρώτα πιάτα ή αλλιώς ορεκτικά, των οποίων η κατανάλωση αυξάνει αρκετά τις συνολικές θερμίδες του γεύματος, ενώ παράλληλα οι λάθος συνδιασμοί τροφίμων οδηγούν σε μειωμένη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών τους.

2) Υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες τροφές junk food που υπερτερούν έναντι κάποιον άλλων;

Οι επιλογές που θα συναντήσουμε σε διάφορα ταχυφαγεία είναι εξίσου επιβαρυντικές για την υγεία. Μπορούμε, όμως, να μη στερηθούμε το αγαπημένο μας σουβλάκι, το αγαπημένο μας σάντουιτσ ή την αγαπημένη μας πίτσα, αρκεί να προσέξουμε την επιλογή των υλικών τους. Συγκεκριμένα, κάποια παραδείγματα σωστών επιλογών είναι:

Ένα τοστ με ψωμί ολικής άλεσης, μια φέτα τυρί, μια φέτα γαλοπούλα και φύλλα μαρουλιού ή/και ντομάτας. Εναλλακτικά δοκιμάστε αραβική πίτα ή τορτίγια ή μια μικρή μπαγκέτα ολικής.
2 φέτες πολύσπορου ψωμιού με τόνο και τριμμένα λαχανικά. Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε λευκό τυρί με χαμηλά λιπαρά, ντομάτα, ρίγανη και 2-3ψιλοκομμένες ελιές.
Ένα μικρό σάντουιτς με καλαμάκια κοτόπουλο και λαχανικά ή 2 καλαμάκια χοιρινά με μια αλάδωτη πίτα.
Για την πίτσα: επιλέξτε λεπτή ζύμη και αποφύγετε τα αλλαντικά και τα κρεατικά. Επίσης αποφύγετε τις πίτσες με λευκή σάλτσα. Προτιμάτε τις πιο απλές πίτσες με λίγα υλικά, οπως τομάτα, πιπεριά, μανιτάρια και να αποφεύγετε το έξτρα τυρί που θα σας φορτώσει με αρκετά κορεσμένα λιπαρά.

3) Τι είναι αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα όταν πάμε σ’ένα εστιατόριο;

Ακόμη και όταν γευματίσουμε σε ένα εστιατόριο, μπορούμε να απολαύσουμε ένα ολοκληρωμένο και παράλληλα υγιεινό γεύμα, αρκεί να προσέξουμε τα εξής:
Η σαλάτα πρέπει να είναι πάντα το πρώτο σας μέλημα. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα να την μοιραστείτε με κάποιον συνδαιτυμόνα, φροντίστε ώστε να επιλέξετε ένα πιάτο που να έχει σαν βάση του τα λαχανικά.
Συνδυάστε στη συνέχεια μια μερίδα ψητό κρέας ή κοτόπουλο ή ψάρι με συνοδεία ρυζιού ή πουρέ ή μια λεπτής φέτας ψωμιού ολικής άλεσης
Τα μακαρόνια ή το ρυζότο αποτελούν ακόμα μια καλή επιλογή, πάντα σε συνδυασμό με σαλάτα. Αποφύγετε τα περιττά λίπη, όπως για παράδειγμα την κρέμα γάλακτος και προσπαθήστε να επιλέξετε ένα πιάτο με λαχανικά και κοτόπουλο ή τυρί ή με λαχανικά και θαλασσινά.
Διαλέξτε φαγητά σχάρας, BBQ ή ψημένα φαγητά παρά τηγανιτά και καβουρδισμένα.
Χωρίς πατάτες: Είναι πολύ απλό ακόμη και σε ένα εστιατόριο να ζητήσετε το γεύμα σας χωρίς πατάτες. Μάλιστα στα περισσότερα αυξάνουν την μερίδα των σαλατικών ή χόρτων σε τέτοιες περιπτώσεις. Δεν χρειάζεται να στερηθείτε τη γεύση του κυρίως πιάτου για λίγες πατάτες ή ρύζι, μπορείτε να πάρετε το κοτόπουλο σας ή το χοιρινό σας όπως σας αρέσει και να το απολαύσετε χωρίς τους υδατάνθρακες.
Ζητήστε σάλτσες και dressings ως συνοδευτικά δίπλα από το πιάτο, ώστε να ρυθμίσετε εσείς την ποσότητα που θα καταναλώσετε. Εκεί συνήθως κρύβονται τα επιπλέον λιπαρά και με αυτόν τον τρόπο μπορείς να το φας με φειδώ.
Επιλέξτε σάλτσες με βάση ντομάτα ή σάλτσες από ζωμό και όχι τις κρεμώδεις.
Παρήγγειλτε ως συνοδευτικό λαχανικά στον ατμό χωρίς βούτυρο.
Δεν είναι απαραίτητο να παραγγείλετε επιδόρπιο, ή αν θα παραγγείλεις μοιρασέ το ή δοκίμασε μόνο μια μικρή μπουκιά. Αν επιλέξετε κρέπα ή βάφλα είναι καλύτερα να τις συνδυάσετε με φρούτα και λίγο σως ή ακόμη καλύτερα με μέλι και καρύδια και μια μπάλα βανίλια παγωτό. Αποφύγετε τις σοκολάτες και την φρέσκα κρέμα. Δικός μας αγαπημένος συνδυασμός είναι τα ζεστά μήλα, με κανέλα και μια μπάλα βανίλια παγωτό στη βάφλα. Σύσταση: το πολύ δύο φορές την εβδομάδα.
Το χειρότερο που έχετε να κάνετε είναι να συνοδεύσετε το φαγητό σας με αναψυκτικό. Τότε όλη η προσπάθεια πάει χαμένη, επιλέξτε νερό ή ένα ποτήρι κρασί. Νερό: Παρήγγειλε μεγάλη μπουκάλα μεταλλικό νερό και πίνε λίγο λίγο καθώς γευματίζεις για να αποφύγεις την κατανάλωση αλκόολ.

http://www.metrogreece.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.