ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΜΑΛΙΑΔΑΣ: Οι δείκτες τζίρου και όγκου πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο οδηγούν σε προτάσεις αλλαγών στην αγορά

omospo1

Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών (ΔΚΕ) για το μήνα Ιούλιο στο Λιανικό Εμπόριο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφει αύξηση, για πρώτη μάλιστα φορά από το 2008, με οριακούς ωστόσο ρυθμούς (1,5% με τα καύσιμα και 1,1% χωρίς), γεγονός ενθαρρυντικό.
Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στον κλάδο «Ένδυση και Υπόδηση», στην ομάδα δηλαδή που αποτελεί την «αιχμή του δόρατος» των θερινών εκπτώσεων, όπου ο ΔΚΕ εμφανίζει την καλύτερη επίδοση όσον αφορά τη σύγκριση Ιουλίου/Ιουνίου (7,8%), μία ροπή η οποία επιβεβαιώνεται από την πορεία του εν λόγω δείκτη καθ’ όλη τη διάρκεια του επταμήνου του τρέχοντος έτους (3,1%). Τα παραπάνω στοιχεία πιστοποιούν τη συμβολή των γενικών θερινών εκπτώσεων στην τόνωση της αγοραστικής κίνησης, τάση η οποία δεν επιβεβαιώνεται στις ενδιάμεσες εκπτωτικές περιόδους (midseason sales), από τη στιγμή που τα αποτελέσματα του εαρινού δεκαημέρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων (1-10 Μαΐου 2014) δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά. Ειδικότερα, η συρρίκνωση του δείκτη στην κατηγορία «Ένδυση και Υπόδηση» την περίοδο Μαίου/Απριλίου 2014 διαμορφώθηκε σε (-12,7%) έναντι αύξησης της αντίστοιχης περιόδου Μαΐου/Απριλίου 2013 κατά 5,3%, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για τη χρησιμότητα αυτής της πρωτοβουλίας, όταν αγορά και καταναλωτές αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα οικονομικής φύσεως.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι πρόκειται για τον «καλύτερο» μήνα του καλοκαιριού η καταγεγραμμένη άνοδος είναι δυσανάλογα μικρή της ενίσχυσης των διεθνών τουριστικών αφίξεων στα 17 κυριότερα αεροδρόμια της χώρας για τον ίδιο μήνα (15,0%). Η παραπάνω επισήμανση καταδεικνύει το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν προσέλκυσε επισκέπτες υψηλού διαθέσιμου εισοδήματος.
Η ανάλυση σε μηνιαία βάση υποδηλώνει πως τον Ιούλιο του 2014 ο ΔΚΕ μειώθηκε έναντι του Ιουνίου του ίδιου έτους, τάση όμως που έχει παρατηρηθεί/καταγραφεί και στο παρελθόν, με πιο πρόσφατη εκείνη που προέκυψε από τη σύγκριση του Ιουλίου/Ιουνίου 2013 (-1,7%). Φέτος, η μηνιαία υποχώρηση του ΔΚΕ οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υποχώρηση των πωλήσεων στις κατηγορίες «Πωλήσεις εκτός καταστημάτων» (-7,1%), στα «Τρόφιμα, Ποτά, Καπνός» (-6,9%) ενώ μικρότερης έκτασης καθοδική πίεση στο Δείκτη προήλθε από την περιορισμένη εμπορική δραστηριότητα στα «Μεγάλα Πολυκαταστήματα Τροφίμων» (-2,1%), στα «Καταστήματα Φαρμακευτικών-Καλλυντικών» (-1,8%) και στα «Καύσιμα και Λιπαντικά» (-0,9%).
Συνοπτικά θα μπορούσαμε να πούμε πως τα αποτελέσματα από τον ΔΚΕ του Ιουλίου αποτελούν μία ασθενή ένδειξη μεταβολής των επί σειρά ετών αρνητικών εξελίξεων στην ελληνική αγορά λιανικής αλλά θα ήταν, τουλάχιστον για την ώρα, εξαιρετικά πρώιμο και παρακινδυνευμένο να μιλήσουμε για μεταστροφή του κλίματος και την πολυπόθητη έξοδο από την ύφεση. Η συγκεκριμένη άποψη ενισχύεται από το γεγονός πως η εμπορική δραστηριότητα των καταστημάτων λιανικής κατά τη διάρκεια του τρέχοντος επταμήνου υπολείπεται κατά 1,6% σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2013. Τα προβλήματα και οι προκλήσεις που έχουν καθηλώσει τη ζήτηση και έχουν οδηγήσει σε οικονομικό μαρασμό και τελικά σε οριστική έξοδο από την αγορά 130 χιλιάδες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις παραμένουν. Οι εξελίξεις το επόμενο χρονικό διάστημα θα είναι καθοριστικές σε μία αγορά που προσπαθεί, επί ματαίω μέχρι σήμερα, να βρει επιτέλους το βηματισμό της. Οι μεταβολές του τζίρου και του όγκου πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο οδήγησαν την ΕΣΕΕ σε προτάσεις αλλαγών στην αγορά. Στις σχετικές συνεδριάσεις της ομάδας εργασίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για την επεξεργασία κώδικα δεοντολογίας για τις εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες και διαχείριση αποθεμάτων η ΕΣΕΕ, μεταξύ άλλων προτείνει τα εξής:
• Ως προς τις εκπτώσεις, πρέπει να καταργηθούν οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι. Οι τακτικές εκπτώσεις πρέπει να έχουν σαφή ημερομηνία έναρξης και λήξης και οι μέρες να είναι συνεχόμενες.
• Επειδή κάθε περιοχή έχει τις ιδιαιτερότητές της, τουλάχιστον η διενέργεια εποχιακών και θεματικών προσφορών να καθορίζεται από το τοπικό εμπορικό σύλλογο σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
• Να είναι σαφής η χρονική διάρκεια των προσφορών (πχ. «10ήμερα ή 15νθήεμερα προσφορών).
• Οι διπλές διαγραμμένες τιμές και η χρήση ποσοστών να επιφυλάσσονται μόνο για τις εκπτώσεις.
• Να απαγορεύονται οι εκπτώσεις – προσφορές – προωθητικές ενέργειες τις 30 ημέρες που προηγούνται των τακτικών εκπτώσεων.
• Η χρονική διάρκεια των προσφορών να μην υπερβαίνει το 50% της αμέσως προηγούμενης χρονικής περιόδου κατά την οποία τα προσφερόμενα προϊόντα διατίθενται στη τιμή στην οποία δηλώνεται ως αρχική, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένο τρόπο μέτρησης που βγαίνει με μαθηματικό τύπο και χρησιμοποιείται στο εξωτερικό.
• Να έχουν το δικαίωμα και τα κοινά καταστήματα να δημιουργούν«γωνιές stock».

    

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.